Publisert av: Marius | 4. februar 2011

Thailand fast-forward

Nå begynner det å bli en god stund siden vi var i Malaysia, men det ble litt andre ting å tenke på enn blogging når vi var på yoga-retreat. Her i India har det vært lite nett å oppdrive så langt, men her følger en liten oppsummering av reisen vår etter julefeiring i Malaysia.

Vi hadde egentlig planlagt å reise reise nordover til Thailand med tog, men fant ut at UD fraråder reiser i provinsene på grensen mellom Malaysia og Thailand,  så etter litt diskusjon ble det fly i stedet. Det hadde sikkert gått greit å bare reise gjennom, men sånn ble det nå. Vi endte opp med å ta fly til Phuket. Litt dumt, for vi hadde håpet å komme innom en del småøyer på veien nordover.

Det finnes mye bra i Phuket også.

Må innrømme at vi hadde litt blandede forventninger til Phuket, men det viste seg å bli bedre enn forventet. Phuket City er faktisk ganske koselig og ikke altfor bråkete. Vi bodde på Phuket Backpacker og vegg i vegg spiste vi  fantastisk god mat til en latterlig billig penge. Banana Roti, eller en slags pannekake med egg, banan og sjokoladesaus – desidert en av de beste dessertene så langt! Vi hadde bare en dag i Phuket så vi tok en liten rundtur for å se strendene som ikke uventet var stappfulle av folk (blant annet halve Sveriges befolkning) og parasoller..

Fra Phuket tok vi båt videre til Phi Phi. Som forventet  var det en smule hektisk her. Utrolig mange oppblåste muskelmenn med tatoveringer, dundrende disco og fakkeldansere på stranda. Greia var å kjøpe en plastbøtte med sprit og blandevann, helle alt i bøtta, putte sugerør i og drikke seg drita. Forøvrig var Phi Phi en nydelig øy og dykkingen var helt suveren. Vi hadde et flott veggdykk med forbausende friske koraller og Liv Elin fikk endelig sett en sjøhest! En perfekt måte å avslutte året på.

Phi Phi er en nydelig øy, selv om det er litt gråvær

Etter lunsj og to dykk satt vi kursen mot Ray Lei, nærmere bestemt Ton Sai i nærheten av Krabi for å feire nyttår. Og for et sted!! Loddrette sandsteinsklipper, en av verdens fineste strender (Pranang Beach) rett i nærheten og en fantastisk solnedgang. Ray Lei er et mekka for klatrere, sannsynligvis et av de beste stedene i verden, og klatrerne kommer igjen år etter år. Vi var så heldige å treffe en del av dem via Kathinka, en venninne av Liv Elin som hadde bodd der noen måneder for å klatre. Utrolig masse hyggelige folk som levde og åndet for klatring. Det er alltid gøy å treffe folk som er så dedikerte til en ting, de er ofte veldig interessante mennesker. Fikk prøvd oss i veggen en dag vi også, utrolig morsomt selv om klatreformen var noe rusten. Til tross for at vi bodde i en heller sliten bugalow med tre frosk, en stor snegle, ingen aircondition, strøm kun noen timer om kvelden, kaldt vann i dusjen og et do som ikke funket, hadde vi noen av våre desidert beste dager på Ton Sai.

Klipper + sand + varme + sjø + god mat, hva mer skal til for å lage den perfekte klatredestinasjon?

Videre gikk turen til Khao Lak nord for Phuket for å dykke på Similan Islands. Dagen vi dro skulle vise seg å bli dagen da det meste gikk galt. Vi skulle bli plukket opp av en minibuss etter å ha tatt båt fra Ton Sai, men ble sittende å vente i timesvis før bussen endelig kom. Da vi kom til Khao Lak og stakk innom dykkersjappa, hadde de klart å rote det til og det endte med at vi ikke fikk plass på båten, ergo ingen dykking. Similan skal være et av de beste stedene i verden å dykke, og absolutt ikke noe vi hadde lyst til å gå glipp av, men alt var fullbooket. Vi tok tuk-tuk til Andamman Beach Resort, mens vi skulle til Andamina Beach Resort som lå fem kilometer unna. Det begynte å styrtregne og da vi til slutt kom frem til riktig hotell, ble vi møtt av en lapp innenfor døra som sa at plenen dessverre måtte klippes dagen etter, og de unnskyldte bråket…

Tur på gamle stier i Khao Sok. En av verdens eldste regnskoger, 16 mill.år.

Det ble uansett et par fine dager og vi dro etterhvert nordover til et naturresservat med en av verdens eldste regnskoger: Khao Sok. Der ble vi padlet nedover en elv i gummikano og så slanger hengende og dingle i trærne over oss. Om kvelden gikk vi på nattsafari med lommelykt og så kameloner, noen fugler, frosk, edderkopper, gresshopper og noen rare små pelsdyr vi aldri har sett før. Det regnet lett, og blodiglene dukket opp i fleng. De skulle bli våre følgesvenner dagen etter på en lang og svett tur gjennom regnskogen. Vi gikk gjennom tett bambusskog, så spor etter ville elefanter (elefantbæsj), en gigantisk øgle, og en trilliard blodigler. Paret vi gikk sammen med hadde ikke stappet buksene nedi sokkene, noe som resulterte i et meget blodig bukseben da blodet ikke stopper å renne på en stund etter blodiglen har gjort sitt. Så bar det videre til den berømmelige ”one night in Bangkok” før 2 uker med ashtanga yoga stod på programmet. Mer om det i neste blogg =)

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Reklamer

Responses

1. og som tidligere – MISUNNELIG!!!!

2. æsj det så ikke noe særlig digg ut. Kom dere heller hjem til kalde, våte, sluddete Norge! Gleder meg til dere kommer hjem!!